Rehber

Bu rehber, taşınabilir bir deniz taşıtı kullanarak Sinop merkez ilçesi deniz sınırlarını gezmek isteyen deniz severler için hazırlanmıştır. “Taşınabilir” teriminden kastedilen, binek araç bagajına ya da üstüne yüklenebilen ve insan gücüyle taşınıp suya indirilebilen kano, kayak, sandal ve kürek sörfü gibi taşıtlardır. Asıl hedef kitle, insan gücüyle ilerleyen ve gerektiğinde kolayca karaya alınabilen taşıtları kullananlar olsa da yelken, rüzgar sörfü gibi rüzgar gücüyle gidenlerin de faydalanabileceğini düşünüyorum.

Bu rehber çalışması hem kağıda basılı, hem de dijital ortamda sunulmuştur. Eğer yalnızca basılı kitapçığı kullanıyorsanız sadece elinizdekiyle yetinebilirsiniz. Dijital ortamdaki haritayı istediğiniz gibi büyütüp küçülterek detayları daha iyi görebileceğinizi ve belki de en önemlisi, bu rehberdeki bilgilerin dijital ortamda hemen, basılı olanın ise bir sonraki baskıda güncelleneceğini unutmayın.

Rehberde yer alan tesisler, işletmeler, plajlar, doğa her an değişebilir. Bu bazen tabiat ananın elinden çıkma, bazense insan faktöründen kaynaklı olabilir. Bir işletmenin tabela ismi her zaman değişebileceği için yerlerin ismi mümkün oldukça yerel halk tarafından bilindiği şekilde verilmiştir. Eğer rehberde yer alan bilgilerin doğru olmadığına şahit olursanız ya da rehberde yer almayan fakat sizce yer alması gerektiğini düşündüğünüz bilgiler varsa paylaşırsanız memnun olurum.

 

 

Rehberi Nasıl Kullanacağız

Bu rehberi hazırlarken iki tip deniz gezgini olduğunu varsayarak hazırladım. İlki, aracının bagajına ya da üstüne kayağını yükleyerek Sinop’a gelmiş ve civardaki koyların tadını çıkarmak isteyen; ikincisi, tüm gereçlerini kayağına yükleyerek Sinop’a batı yönden ya da doğu yönden denizden gelerek transit geçecek olan kayakçı. Her iki deniz gezgininin de, kullandığı taşıtı iyi tanıyan, deniz ve hava şartlarını tartabilen tecrübeli kişiler olduğunu varsayıyorum.

Birinci tip kayakçı için, hiç bilmediği bir bölgede, aracının üstündeki kayağı nereden suya indirebileceğini ve buradaki imkanların neler olduğunu bilmek isteyeceğini düşünerek “Suya İniş” noktalarını işaretledim. Bu noktalar aynı zamanda uzun tur yapan ikinci tip kayakçılar için de birer acil durum noktası.

Rotaların çoğu, iki iniş noktası arasındaki güzergahtan oluşuyorken, bazı rotalar ise kendi başına bir güzergahtır. Örneğin Akliman mevkiinden (9 nolu iniş) suya inip Hamsaroz Koyu’na gidip dönerek 5 nolu rotayı yapmış olursunuz. Fakat aynı noktadan inip, yine Hamsaroz Koyu’na gidip bu sefer 8 nolu iniş noktasına gitmek isterseniz 5 ve 7 nolu rotaların açıklamasını okuyarak kendinizce çeşitlendirmiş olursunuz. Ya da bazı rotaları birbirini ardına takip ederek kendinize daha uzun bir rota yapmış olabilirsiniz, örneğin 2 + 9 + 10 nolu rota gibi.

Rotalar üzerinde eğer karaya çıkabileceğiniz alanların kısıtlı olduğu bölgeler varsa belirtilmiştir. Aynı şekilde, araçla ulaşamasanız bile karaya çıkarak mola verebileceğiniz hatta kamp kurabileceğiniz alanlar da rota açıklamalarında belirtilmiştir. Suya iniş noktaları ve rotaların hangi rüzgarlardan etkilendiği ve hangi bölgelerinin tehlikeli olabileceğini aktarmaya çalıştım. Hava durumunu takip ederek ve de karaya çıkış imkanlarını öğrenip rota tercihinizi ona göre yaparsanız sıkıntı yaşamazsınız. Örneğin, kuvvetli karayel estiği bir günde kuzey cepheli rotaların tümünü unutmalı, güney ve doğu cepheli rotalarda kişisel sınırlarınız içinde geziler yapmalısınız.

Hastane, karakol, sağlık ocağı gibi bazı noktaları da harita üstünde işaretledim. Ayrıca, suya iniş noktaları yakınındaki market, sağlık ocağı vs gibi ihtiyaç duyulabilecek noktaları da açıklamada belirtmeye çalıştım.

“Görülesi Yerler” başlığı altında işaretlenen noktaların tamamı denizden gezi yaparken ya da karaya çıkıp kısa bir mola verildiğinde görülebilecek yerlerdir. Yoksa elbette bu şehirde karadan gezilip görülecek müzeler, tarihi yapılar ve doğal güzellikler mevcut. Bunların tümünü belediye, kültür müdürlüğü ya da turizm bürolarından edinebileceğiniz rehberlerden öğrenebilirsiniz.

 

Güvenlik

Eğer yukarıda bahsettiğimiz iki tipten biri değilseniz, bu tip deniz taşıtlarıyla olan ilişkiniz sadece yazlık yerlerde kiralamaktan ileriye gitmemişse bu rehberin tamamı size hitap etmiyor demektir. Yalnızca sakin havalarda ve yalnızca “kolay” olan rotaları biraz daha kısaltarak denemeyi düşünün.

Deniz, çoğunlukla pırıl pırıl suları olan seyirlik ve huzur veren bir ortam olsa da şakaya gelir yanının olmadığını hepimiz biliriz. Denizde seyir halinde olmak zaman zaman tehlikelidir ve tecrübeli kişilerin başa çıkabileceği bir şeydir. Bu tehlikelerin farkında olmak ve buna karşın denizde faaliyetler yapmak kişilerin kendi insiyatifleri doğrultusunda, kendi kararlarıdır. Yazar ve yayınevi dahil, bu rehberin hazırlanmasında katkısı bulunan hiç kimse yaralanmalar ve ölümlü kazalardan doğacak can ve mal kaybından sorumlu tutulamaz.

Suya İniş Noktaları

İniş noktası olarak adlandırdığımız noktaların ortak özelliği, normal bir binek otomobille yanaşıp araç üstündeki kayağınızı deniz kıyısına indirip gerekli hazırlıkları yaptıktan sonra aracınızı uygun bir yere park edebileceğiniz ve kıyıdan denize kolayca açılabileceğiniz yerler olmalarıdır. Tabi ki bu işlemlerin tam tersini yapıp sudan rahatça çıkılabilen yerler. Aynı zamanda mümkün oldukça, başkasının şahsi mülkü ya da bir tesisin sınırları içinde kalmayan, yani izin almak gerektirmeyecek yerlerin seçimine özen gösterilmiştir. Belirtilen bu noktalar haricinde belki de özel tesis, otel, kamp gibi yerlerden de suya inmek mümkündür. Fakat hemen yakınında ücretsiz ve izin gerektirmeyen bir nokta varsa, bu noktayı belirtmeyi uygun gördüm. Suya iniş noktalarının bir diğer ortak özelliği ise, hemen hepsinde yakınlarda çadır kurulacak alanların mevcut oluşudur. Bu, bu alanda çadır kurmanın yasal olduğu anlamına gelmiyor olsa da, zorunlu hallerde mümkündür. İniş noktalarının hepsinde tuvalet ve yakında bir market olmasını çok isterdim, fakat öyle değil. Bununla ilgili detayları, iniş noktalarının açıklamalarında bulabilirsiniz.

 

Rotalar

Bu rehberdeki rotalar, ağırlıklı olarak her iki suya iniş noktası arasında yapılan güzergahlardan oluşturulmuştur. Takdir edersiniz ki gezilebilecek rota sayısı ve alternatifleri bu rehberdekilerle sınırlı olamaz. Kimisi çok daha kısa, kimisiyse çok daha uzun turlar yapabilir. Burada önemli olan, deniz gezginlerinin suya nereden rahatça inebileceğini, hangi kıyılarda mola verebileceğini, nerelerde hiç karaya çıkış imkanı olmadığını öğrenebilmesidir.

Bu rehberdeki rotaların tamamı tek yönde çizilmiş yollardır. Yani 1 nolu iniş noktasından 3 nolu iniş noktasına gitmeyi (rota 1) planlıyorsanız, ya aynı yolu geri dönmeyi ya da 3 nolu iniş noktasında sizi bekleyen aracınızın olmasını önceden planlamalısınız. Böylece, eğer gittiğiniz yolu geri dönecekseniz rota uzunluğunu ikiyle çarpıp (rota açıklamalarında belirtilmiştir) toplam mesafeyi dikkate alarak planınızı yapmalısınız.